Kamis, 17 Maret 2011

ASMA-UL-HUSNA.

ALLAH SWT.  telah berfirman yang artinya :
"ALLAH mempunyai Asmaa-Ul-Husna (nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat ALLAH S.W.T.), maka bermohonlah kepadaNya dengan menyebut asmaa-ul-husna itu." - (Surah Al-A'raf:180)
"Katakanlah: "Serulah ALLAH atau serulah AR-RAHMAN. Dengan nama yang mana saja kamu seru. Dia mempunyai al asmaul husna (nama-nama yang terbaik) "Dialah ALLAH, tiada Tuhan melainkan Dia, Dia mempunyai al-asmaul-husna (nama-nama yang baik)"- (Surah Thaha:8)
Dari Abu Hurairah r.a. ia berkata Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda:
"Sesungguhnya Allah s.w.t mempunyai 99 nama, iaitu seratus kurang satu, barangsiapa menghitungnya (menghafal seluruhnya) masuklah ia kedalam syurga" - Riwayat Bukhari.

Adapun ASMA-UL-HUSNA adalah merupakan nama-nama ALLAH SWT. yang terkandung didalam Al-Quran dimana pada tiap-tiap nama tersebut mengandungi khasiatnya masing-masing seperti kita akan ketahui dibawah ini:

ALLAH              
Artinya Yang Maha mengeluarkan sekalian makhluk dari tiada menjadi ada.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang menbacanya 5000 kali tiap-tiap hari, Insya ALLAH akan dimurahkan rezekinya, dan jika dibaca 66 kali sampai 66 hari setelah sembahyang fardhu, maka akan menjadi sebutan orang besar dan mendapat kebaikan yang banyak.
 
AR RAHMAAN   
Artinya Yang Maha Kasih sayang kepada hambaNya di dunia.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang mebacanya tiap-tiap selesai sembahyang fardu sebanyak 100 kali, Insya ALLAH ia akan terjaga dari sifat lupa dan lalai.

 AR RAHIIM        
Artinya Yang Maha Kasih sayang kepada orang-orang mukmin pada hari Akhir.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang membacanya tiap-tiap hari sebanyak 100 kali, Insya ALLAH hatinya akan selalu mempunyai sifat kasih sayang akan sesama makhluk Allah s.w.t.

AL MALIK          
Artinya Yang Maha Mempunyai Kerajaan.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang membacanya tiap-tiap hari sebanyak 121 kali kemudian daripada fajar atau tergelincirnya, Insyaallah akan dikayakan dengan sebab atau dengan pintu yang dibukakan Allah s.w.t. baginya.

AL QUDDUUS   
Artinya Yang Maha Suci.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang berzikir dengan khalimat ini pada tiap-tiap hari ketika tergelincir matahari sebanyak 100 kali, Insyaallah akan menjadi bersih hatinya, dan barangsiapa yang berzikir 1000 kali, Insya ALLAH akan diselamatkan daripada bala.

AS SALAAM      
Artinya Yang Maha Sejahtera daripada kekurangan.
KHASIATNYA : Apabila dibacakan kepada orang yang sakit kepala sebanyak 121 kali atau 136 kali dengan suara yang sekiranya dapat didengar oleh orang yang sakit dan dengan mengangkat  kedua belah tangan, Insya ALLAH akan disembuhkan dengan khalimatNya selama tidak datang ajalnya atau dikurangkan daripada sakitmya.

AL MU'MIN         
Artinya Yang Maha Mengimamkan hambaNya.
KHASIATNYA : Apabila dibacakan akan khalimat ini sebanyak 136 kali oleh orang yang merasa ketakutan akan sesuatu, maka ia akan merasa aman dari apa yang ditakutkannya, dan apabila dibaca oleh orang yang beriman, maka ia akan bertambah imannya.

AL MUHAIMIN   
Artinya Yang Maha Menyintai dan Memelihara.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang membacanya 100 kali setelah sembahyang sunat dua rakaat (terutama diwaktu tengah malam), Insyaallah akan dibersihkan zahir dan batinnya dan tetap bercahaya hatinya, dan barang siapa yang membacanya sebanyak 145 kali setelah sembahyang Isyak, Insya ALLAH akan kuat khafazhnya.

AL'AZIIZ                 
Artinya Yang Maha Menyalahkan.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir sebanyak 40 kali tiap-tiap hari selama 40 hari dan yang lebih baik dibaca setelah sembahyang Subuh, Insya ALLAH akan dikayakan dan dimuliakan oleh Allah s.w.t. dan tidak dihajatkan dia kepada seseorang dari makhlukNya.

AL- JABBAAR   
Artinya Yang Maha Gagah.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang berzikir tiap-tiap hari sebanyak 206 kali atau 226 kali pada pagi dan petang, Insyaallah tidak akan boleh orang yang zalim dan Allah s.w.t. akan membalas bagi orang zalim itu siksa baginya.

AL MUTAKABBIR
Artinya Yang Maha Besar.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir tiap-tiap hari sebanyak 662 kali, Insya ALLAH orang yang takabur itu akan tunduk kepadanya.

AL KHAALIQ      
Artinya Yang Maha Menciptakan MakhlukNya.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir waktu tengah malam sebanyak 731 kali, Insya ALLAH akan diterangkan hatinya dan dirinya, dan barangsiapa yang kehilangan hartanya atau lama ditunggalkan orang yang dikasihinya, maka bacalah sebanyak 5000 kali, Insyaallah ia akan datang dengan perintah Allah s.w.t..

AL BAARI          
Artinya Yang Maha Menerbitkan Makhluk.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang berzikir  pada siang hari sebanyak 100 kali, Insya ALLAH ia akan selemat dari kebinasaan dan tidak akan merasa takut ia didalam kubur, dan barangsiapa yang apabila dibacanya pada malam hari selama 7 malam berturut-turut dan pada tiap-tiap malam dibaca 100 kali, Insya ALLAH akan disembuhkan segala penyakit dalam tangannya.

AL MUSHAWWIR
Artinya Yang Maha Menyerupakan Makhluk.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir sebanyak 336 kali atau lebih, maka Insya ALLAH akan menjadi baik segala perbuatannya atau apa yang dikerjakannya.

AL GHAFFAAR 
Artinya Yang Maha Mengampuni.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir  100 kali sambil mengiringi sembahyang Jumaat, Insya ALLAH zahir baginya akan mendapat keampunan.

AL QAHHAAR   
Artinya Yang Maha Keras.
KHASIATNYA : Apabila dibaca tiap-tiap hari dan malam sebanyak 306 kali atau lebih, Insya ALLAH keluar dari hatinya cinta dunia dan kebesaran barang lain daripada Allah s.w.t. dan zahir baginya pertolongan Allah s.w.t. atas musuhnya, dan barangsiapa yang adanya hajat lalu berzikir 100 kali kemudian mengangkat kedua tangannya dan membuka akan kepalanya, Insya ALLAH ditunaikan hajatnya.

AL WAHHAAB   
Artinya Yang Maha Memberi.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang kekal mewiridkannya tiap-tiap hari atau tiap-tiap selesai sembahyang fardhu yang lima waktu sebanyak 300 kali atau lebih, Insya ALLAH akan dikabul dan hebat baginya kekayaan dan kebesarannya, dan barangsiapa mengekalkan membacanya pada akhir sujud sembahyang dhuha sebanyak 40 kali, Insya ALLAH dimudahkan baginya kekayaan yang mudah dan hebat.

AR RAZZA      
Artinya Yang Maha Memberi Rezeki.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang mengekalkan membaca tiap-tiap hari 308 kali, Insya ALLAH ditunaikan hajatnya kepada raja dan pemerintah dan jika mengkehendaki akan dimarahinya itu, maka berhentilah berbetulan orang yang dituntut, dan apabila berzikir 17 kali, Insya ALLAH ditunaikan hajatnya dan barangsiapa yang berzikir sebanyak 20 hari berturut-turut dan tiap-tiap hari 20 kali pada pagi sebelum makan dan minum, Insya ALLAH akan diberikan padanya faham yang dalam dan sempurna.

AL FATTAH      
Artinya Yang Maha Membuka Khazanah Rahmat.
KHASIATNYA : Apabila dibaca tiap-tiap selesai sembahyang Subuh sebanyak 71 kali dengan tangannya dihantarkan keatas dada, Insya ALLAH hatinya akan bersih dan bercahaya, dimudahkan segala pekerjaan dan keluar cinta dunia dari hatinya.

AL'ALIIM          
Artinya Yang Maha Mengetahui.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang berzikir tiap-tiap setelah selesai sembahyang lima waktu sebanyak 100 kali, Insya ALLAH akan mendapatkan ilmu ma'rifat dan kasyaf serta iman yang sempurna.

AL QAABIDH     
Artinya Yang Menggenggam, Menyempitkan Rezeki & Menguranginya bagi seseorang yg disempitkan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap hari sebanyak 100 kali, Insya ALLAH akan terhindar dari pengancamnya.

AL BAASITH       
Artinya Yang Maha Melapangkan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca selesai sembahyang dhuha 10 kali, Insya ALLAH akan diluaskan rezeki dan ilmunya.

AL KHAAFIDH   
Artinya Yang Maha Menurunkan.
KHASIATNYA :  Apabila diamalkan setiap hari dalam keadaan khusyuk dan bersih (berwuduk) sebanyak 500 kali pasti dijatuhkan martabat musuh atau lawan penentangnya serta dikabulkan hajatnya.

AR RAAFI'           
Artinya Yang Maha Mengangkat.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap hari terutama pada malam hari sebanyak 70 kali, pasti hartanya akan dijaga dari pencuri, perompak, penipuan dan sebagainya.

AL MU'IZZ           
Artinya Maha Maha Menang dan memberi kepada yang dikehendakiNya.
KHASIATNYA : Untuk menumbuhkan kewibawaan orang banyak apabila dibaca setiap hari sebanyak 140 kali.

AL MUDZILL       
Artinya Yang Maha Merendahkan atau Menghinakan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 75 kali kemudian sembahyang dan didalam sujud sebutkan namanya yang ditakuti itu, Insyaallah akan aman mereka daripadanya dan apabila dibaca 1000 kali pada tiap-tiap hari selama 7 hari, Insya ALLAH akan ditolakkan musuh daripadanya.

AS SAMII'             
Artinya Yang Maha Mendengar.
KHASIATNYA : Apabila dibaca 500 kali , setelah selesai sembahyang dhuha pada hari Khamis, maka doanya akan ditunaikan oleh Allah s.w.t. dan akan disembuhkan pendengarannya daripada penyakit tuli atau pendengarannya akan menjadi baik.

AL BASHIIR       
Artinya Yang Maha Melihat.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebelum sembahyang Jumaat dimulai sebanyak 100 kali pasti fikirannya akan bertambah cerdas dan hatinya akan terbuka.

AL HAKAM          
Artinya Yang Maha Menetapkan Hukum-hukum MakhlukNya.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap malam sunyi serta suci dari hadas dan najis sebanyak 68 kali, Insya ALLAH akan dijadikan hatinya tempat rahsia dan hikmah ilmu agama.

AL'ADL               
Artinya Yang Maha Adil.
KHASIATNYA :  Apabila dibaca setelah selesai sembahyang lima waktu 104 kali pasti ia akan menjadi pemutus hukum yang adil dan akan merasa tertarik hati orang lain kepadanya.

AL LATHIIF       
Artinya Yang Maha Halus.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 129 kali atau 130 kali, Insya ALLAH usahanya atau perniagaannya akan maju dan akan merasa kejayaan dalam pekerjaannya.

AL KHABIIR      
Artinya Yang Maha Mengetahui atau Waspada.
KHASIATNYA : Apabila dibaca selama 7 hari dan tiap-tiap hari sebanyak 812 kali, Insya ALLAH akan datang kepadanya rahmat dengan segala khabar yang dikehendaki.

AL HALIIM          
Artinya Yang Maha Penyayang dan Penyabar.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sesudah sembahyang 5 waktu sebanyak 88 kali pasti ia akan dipelihara dari pangkatnya, jabatan atau kedudukannya.

AL'AZHIIM         
Artinya Yang Maha Agung.
KHASIATNYA :  Apabila dibaca setiap hari sebanyak 12 kali maka Insyaallah penyakit akan segera sembuh dan akan terhindar dari kejahatan.
AL GHAFUUR   
Artinya Yang Maha Pengampun.
KHASIATNYA : Barangsiapa menuliskan atas orang yang sakit demam bacalah sebanyak 3 kali, Insya ALLAH akan segera sembuhlah ia.

ASY SYAKUUR   
Artinya Yang Maha Syukur.
KHASIATNYA : Apabila menuliskan sebanyak 40 kali oleh orang yang sesak nafas atau penat badan atau dhaif mata dan dihapuskannya dengan iri dan sapukan iri itu kepada badannya atau matanya dan diminumkan, Insya ALLAH akan mendapat berkat.

AL'ALIYY             
Artinya Yang Maha Tinggi Martabatnya.
KHASIATNYA : Apabila ditulis pada kertas dan direndamkan pada segelas air (tulisannya sebanyak 110 kali) kemudian airnya diminumkan kepada anak kecil, Insya ALLAH dia akan menjadi anak yang cerdas dan pandai.

AL KABIIR          
Artinya Yang Maha Besar.
KHASIATNYA : Apabila dibaca dalam masa 7 hari sesudah melakukan sembahyang hajat sebanyak 1000 kali setiap malam, Insya ALLAH akan dikembalikan lagi jabatannya, pekerjaannya selama bukan dipecat kerana kecurangan atau kerana makan hasil rasuah dan lain-lain.

AL HAFIIZH    
Artinya Yang Maha Memelihara.
KHASIATNYA : Untuk menjaga keselamatan diri dari binatang buas atau dari hantu malam, dibaca sebanyak 99 kali pasti akan diselamatkan dan terhindar daripada segala gangguan tersebut diatas.

AL MUQI ITU        
Artinya Yang Maha menjadikan makanan.
KHASIATNYA : Untuk melepaskan rasa haus dan lapar dibaca selama terkena penderitaan itu (bacalah sebanyak-banyaknya) Insya ALLAH  akan sembuh.

AL HASIIB           
Artinya Yang Maha Menghisab atau Menghitung.
KHASIATNYA : Untuk menguatkan jabatan atau pekerjaan yang dipegangnya apabila dibaca setiap selesai sembahyang Subuh atau sebelum terbit matahari dan petang (sesudah sembahyang Maghrib), Insya ALLAH akan dijaga kedudukannya/jabatannya atau pekerjaannya. Bacalah sebanyak 777 kali.

AL JALIIL             
Artinya Yang Maha Agung dan Mulia.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap pagi (jam 2.30 pagi) sebanyak 73 kali pasti usahanya, pekerjaannya atau kedudukannya akan meningkat dengan sangat menghairankan.

AL KARIIM          
Artinya Yang Maha Mulia atau Yang Maha Pemurah.
KHASIATNYA : Barangsiapa yang mewiridkan pada tiap-tiap kali hendak tidur sebanyak 270 kali atau lebih, maka Insya ALLAH akan mendapat kemurahan dan kemuliaan dunia akirat.

AR RAQIIB         
Artinya Yang Maha Mengamati/Mengintai
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 50 kali pada setiap hari, Insya ALLAH segala harta dan barangnya akan aman dari kecurian dan lain-lain.

AL MAJIIB           
Artinya Yang Maha Memperkenankan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setelah selesai sembahyang Subuh setiap hari sebanyak 55 kali, Insya ALLAH  semua hajatnya dikabulkan oleh Allah s.w.t.

AL WAASI'          
Artinya Yang Maha Luas KepunyaanNya.
KHASIATNYA :  Apabila dibaca setiap pagi (waktu pagi, petang atau malam) sebanyak 128 kali pasti dilepaskan kesulitannya dan dipelihara dari orang yang hasad.

AL HAKIIM          
Artinya Yang Maha Bijaksana.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap pagi (waktu pagi, petang atau malam) sebanyak 300kali, insya ALLAH akan menjadi cerdas akal fikirannya sehingga dengan mudah akan menerima ilmu-ilmu apapun.

AL WADUUD       
Artinya Yang Maha Mencintai orang-orang yang beriman.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap malam sebanyak 11,000 kali pasti akan dikabulkan segala hajatnya dan akan dicintai orang dan mententeramkan keluarga dalam rumahtangga.

AL MAJIID          
Artinya Yang Maha Mulia dan Maha Luhur.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 99 kali, Insya ALLAH semuanya akan terasa aman dan tenteram semua anggota keluarganya.
AL BAA'ITS        
Artinya Yang Maha membangkitkan makhlukNya dihari kemudian.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 100 kali dengan tangan diletakkan didada, pasti Allah s.w.t.. akan memberinya lapang ilmu dan hikmah.

ASY SYAHIID      
Artinya Yang Maha Menyaksikan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap malam sebanyak 319 kali pasti akan menyedarkan orang atau keluarga selalu menentangnya atau membangkang.

AL HAQQ             
Artinya Yang Maha Besar.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap hari, maka Insya ALLAH keimanannya akan semakin bertambah.

AL WAKIILU          
Artinya Yang Maha Melaksanakan Urusan MakhlukNya.
KHASIATNYA : Dapat menjaga ketakutan daripada marabahaya seperti bencana banjir, angin ribut, gempa bumi dan lain-lain. Maka banyak-banyaklah membaca khalimah ini dan juga apabila dibaca pada tiap-tiap hari atau malam sebanyak 66 kali atau lebih, Insyaallah akan dibukakan baginya pintu kebaikan dan rezekinya.

AL QAWIYY         
Artinya Yang Maha Kuat.
KHASIATNYA : Apabila dizalimi orang, maka bacalah sebanyak 1000 kali, Insya ALLAH akan dilepaskan ia daripadanya.

AL MATIIN          
Artinya Maha Maha Sempurna KekuatanNya.
KHASIATNYA : Untuk mengembalikan kekuatan terutama diwaktu dalam pertempuran, dibaca sebanyak-banyaknya (keduanya AL QAWIYYU dan AL QAWIYYU), Insyaallah kekuatan akan pulih seperti semula.

AL HAMIID          
Artinya Yang Maha Terpuji.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setelah selesai sembahyanh Maghrib dan Subuh sebanyak 62 kali, Insyaallah segala perkataan dan perbuatannya akan selalu terpuji.

AL MUHSHII          
Artinya Yang Maha Memperhitungkan setiap amal makhlukNya, dan Membalasnya.
KHASIATNYA : Apabila dibacakan 20 kali kepada roti atau makanan lainnya kemudian kepada orang yang dikehendakinya,Insya ALLAH ia akan tunduk.

AL MUBDI          
Artinya Yang Maha Menzahirkan MakhlukNya.
KHASIATNYA : Untuk menjayakan segala yang dirancangkan, dibaca setiap hari sebanyak 470 kali, Insyaallah apa yang direncanakan itu akan terwujud atau berhasil dengan baik.

AL MU'IID           
Artinya Yang Maha Mengembalikan.
KHASIATNYA : Untuk mengembalikan atau mencari sesuatu yang hilang, dibaca setiap sebelum sembahyang fardhu lima waktu sebanyak 124 kali, Insya ALLAH dengan kehendak dan izin Allah s.w.t. akan kembali lagi.
AL MUHYI               
Artinya Yang Maha Menghidupkan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap hari sebanyak 58 kali, pasti akan memperolehi kemuliaan dan mengingkat darjatnya berkat nama yang dibaca.

AL MUMIIT        
Artinya Yang Maha Mematikan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 490 kali atau lebih, maka Insyaallah akan dapat menundukkan nafsu dan akan berbuat taat.

AL HAYYU              
Artinya Yang Maha Hidup.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 300,000 kali, Insya ALLAH akan terhindar dari penyakit.

AL QAYYUUM        
Artinya Yang Maha Berdiri Sendiri.
KHASIATNYA :  Apabila dibaca keduanya (Ya Hayyu Ya Qayyuum) setiap hari diwaktu malam yang sunyi sebanyak 1000 kali, Insyaallah akan dikabulkan hajatnya dan akan menjadi hartawan dan dermawan serta disenangi kawan dan disegani lawan juga besar kewibawaannya.

AL WAAJID          
Artinya Zat yang Maha menemukan apa yang Dia kehendaki.
KHASIATNYA :  Untuk menumbuhkan kepercayaan pada diri sendiri.

AL MAAJID          
Artinya Yang Maha Agung dan Mulia.
KHASIATNYA : Apabila dibaca  sebanyak 400 kali tiap-tiap pagi dan petang maka akan terang hatinya.

AL WAAHID       
Artinya Yang Maha Mendapat apa yang dikehendakiNya.
KHASIATNYA : Apabila dibaca setiap ba'da sembahyang lima waktu sebanyak 190 kali dalam masa satu bulan dan berpuasa pada hari Isnin dan Khamis, Insyaallah segala hajatnya akan dikabulkan dan akan diberi keturunan.

ASH SHAMAD    
Artinya Maha Tempat bergantung bagi semua makhlukNya.
KHASIATNYA : Untuk memohon apa saja yang dihajatkan. Dibacakan sebanyak 313 kali dalam waktu tiga hari (disertai puasa selama tiga hari juga),Insya ALLAH akan dikabulkan segala macam hajatnya.

AL QAADIR       
Artinya Maha Kuasa atas segala sesuatu.
KHASIATNYA : Apabila dibaca sebanyak 200 kali setelah melaksanakan sembahyang sunat dua rakaat ketika dalam keadaan dha'ir, Insya ALLAH akan mendapat kekuatan.

AL MUQTADI   
Artinya Yang Maha Kuasa.
KHASIATNYA : Apabila dibaca 100 kali setelah bangun tidur, Insya ALLAH ia akan mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah s.w.t.

AL MUQADDIM  
Artinya Zat yang Maha mendahulukan.
KHASIATNYA : Untuk menyegarakan apa yang diinginkan, dibaca setiap hari sebanyak 184 kali pasti dengan cepat tercapai apa yang diinginkannya dan barangsiapa yang mewiridkan / membacakan ketika masuk kemedan perang, Insya ALLAH tidak akan mendapat kemudhratan.

AL MUAKHHIR  
Artinya Zat yang Maha Mengakhirkan.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang membacanya tiap-tiap hari sebanyak 300 kali atau lebih, Insya ALLAH akan dibukakan pintu taufiq dan taubat baginya.

AL AWWAL        
Artinya Yang terdahulu dengan tiada permulaan.
KHASIATNYA : Untuk mendatangkan hajat, dibaca setiap hari sebanyak 37 kali, Insya ALLAH akan dikabulkan hajatnya.

AL AKHIIRU           
Artinya Yang Maha kemudian dan Maha tiada berkesudahan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca  setiap selesai sembahyang Isyak sebanyak 1000 kali, Insyaallah hatinya akan bersih dan bertambah kebaikan diakhir umurnya.

AZH ZHAHIIR    
Artinya Yang Maha Nyata.
KHASIATNYA : Agar terbukanya segala ilmu, dibaca setiap ba'da sembahyang fardu sebanyak 1106 kali dalam masa satu bulan, pasti akan mendapat ilmu-ilmu yang jarang dimiliki oleh orang biasa.
AL BAATHIN      
Artinya Zat yang Maha Ghaib.
KHASIATNYA :  Untuk ilmu yang jarang dimiliki oleh manusia baisa, dibaca setiap ba'da sembahyang fardu lima waktu sebanyak 30 kali, pasti akan dikabulkan ilmu-ilmu yamg jarang dimiliki oleh manusia.

AL WAALIYY          
Artinya Yang Maha menguasai dan mengurus semua urusan makhlukNya.
KHASIATNYA : Agar terbuka hatinya, dibaca setiap pagi dan petang sebanyak-banyaknya, pasti hatinya akan terbuka atau futuh.

AL MUTA'AALII    
Artinya Yang Maha Tinggi.
KHASIATNYA : Apabila dibaca tiap-tiap hari siang atau malam sebanyak 541 kali, Insyaallah ia akan mendapat hasil yang baik dan mendapat darjat yang lebih tinggi.

ALBARR             
Artinya Yang Maha Berbuat Baik.
KHASIATNYA : Untuk memudahkan apa saja yang diinginkannya, dengan dibaca sebanyak-banyaknya.

AT TAWWAAB   
Artinya Maha Menerima Taubat.
KHASIATNYA : Untuk mengembalikan kejalan yg lurus, dibaca setiap saat, Insya ALLAH akan berhasil segala apa yang diinginkan.

AL MUNTAQIM   
Artinya Zat yang berhak membalas setiap perbuatan dosa dengan azabNya.
KHASIATNYA : Untuk menolak perbuatan aniaya dari orang zalim, dibacanya sesuadah sembahyang fardu lima waktu sebanyak-banyaknya.

AL 'AFUWW         
Artinya Yang Maha memberi maaf.
KHASIATNYA : Baca sebanyak-banyaknya setiap saat supaya disenangi manusia yang kenal padanya.

AL MAALIKUL MULK            
Artinya Zat yang Maha mempunyai kekuasaan.
KHASIATNYA : Untuk mengawetkan pekerjaan atau mempertahankan jabatan atau kedudukannya, dibaca setelah selesai sembahyang fardu lima waktu ditengah malam sebanyak 212 kali, Insya ALLAH akan dijaga dari penjahat yang hasad padanya dalam hal pekerjaan, jabatan atau kedudukan.

DZUL JALAALI wal IKRAAM 
Artinya Zat yang Maha mempunyai Ketinggian Kemuliaan yang Sempurna.
KHASIATNYA : Untuk mendatangkan hajat, dibaca setiap hari sebanyak 65 kali dalam masa satu bulan, Insya ALLAH akan dipenuhi segala hajatnya.

AL MUQSITH      
Artinya Yang sangat Adil.
KHASIATNYA :  Apabila dibaca 209 kali atau lebih, Insya ALLAH  akan terpelihara dari was-was syaitan laknatullah dalam ibadah.  

AL JAAMI'          
Artinya Yang Maha Mengumpulkan.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang membacanya tiap-tiap hari sebanyak 300 kali, Insya ALLAH akan dikumpulkan segala maksudnya.

AL GHANIYY      
Artinya Yang Maha Kaya.
KHASIATNYA : Apabila dibacakan pada orang yang sakit atau mendapat bala dirinya dan orang lain sebanyak 1060 kali, Insya ALLAH akan segera sembuh dari pemyakitnya.

AL MUGHNII         
Artinya Zat yang memberi kekayaan.
KHASIATNYA : Apabila dibaca pada tiap-tiap hari sebanyak 1000 kali, Insya ALLAH akan menjadi kaya berkat kurniaan Allah s.w.t.

AL MAANI '      
Artinya Yang Maha menolak bahaya dan lain-lain.
KHASIATNYA : Untuk menolak perlakuan orang jahat dan orang zalim. dibacakan setiap ba'da sembahyang sunat Subuh (sebelum fardu Subuh) sebanyak 161 kali, Insya ALLAH akan selamat dari perbuatan mereka itu.

ADH DHAAR     
Artinya Yang Maha menyampaikan mudharat.
KHASIATNYA : Untuk menyembuhkan penyakit (yang bertahun-tahun tidak dapat disembuhkan) asma ini dibaca setiap hari sebamyak 1001 kali, Insya ALLAH dengan izin dan kehendak Allah s.w.t. penyakit tersebut akan segera sembuh.

AN NAAFI '        
Artinya Yang Maha memberi manfaat.
KHASIATNYA : menyembuhkan penyaklit dan menghilangkan kesusahan, asma ini dibaca setiap hari, Insyaallah akan berhasil. Juga barangsiapa yang berzikir dengan hati ketika jimak dengan isterinya, Insya ALLAH isterinya itu akan menaruh belas kasihan yang sangat dalam dan akan diberi anak yang soleh.

AN NUUR            
Artinya Yang Maha menerangi.
KHASIATNYA : Apabila dibaca pd tiap-tiap hari siang atau malam, Insya ALLAH akan diterangkan hatinya dan anggotanya.

AL BADII '           
Artinya Yang Maha menciptakan yang belum wujud sebelumnya.
KHASIATNYA : Untuk tercapai apa yang telah direncanakannya asma ini dibaca setiap ba'da sembahyang fardu sebanyak 500 kali, pasti akan berjaya apa yang direncanakan.

AL BAAQII             
Artinya Maha Kekal.
KHASIATNYA : Untuk mengawtkan pekerjaan atas usahanya, baca asma ini setiap saat banyak-banyak, pasti pekerjaannya awet (kekal), jauh dari kerugian dan kejatuhan jumlah, Insya ALLAH

AL WAARITS      
Artinya Yang kembali kepadaNya sekali makhluk.
KHASIATNYA :  Asma ini utk memajukan usaha apbil dibaca setiap  malam sebanyak 707 kali, Insya ALLAH usaha akn maju.

AR RASYIID         
Artinya Yang Maha Memberi Petunjuk.
KHASIATNYA : Untuk menambah kecerdasan berfikir, asma ini dibaca setiap pagi dan petang.

AS SABUUR         
Artinya Yang Maha Sabar.
KHASIATNYA :  Barangsiapa yang berzikir sebanyak 100 kali pada tiap-tiap hari sebelum tebit matahari, Insya ALLAH ia tidak akan dapat bala pada hari itu, juga untuk membangun jiwa besar dan sabar dalam menghadapi segala urusan asma ini dibaca setiap saat terutama dalam menghadapi segala kesulitan masalah apa saja, pasti segala urusan akan berhasil dengan baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar